![](/nyheter/crm-gir-oss-enda-mer-fokus-pa-kundene/_/image/c31cee33-d2c6-4c68-8369-c362eb805456:0da2e0f8ded97fe3156d0ecc74e4db92bf7713cd/wide-1600-900/5yzp48ik06d719r3cwnthohiu.jpg)
- CRM gir oss enda mer fokus på kundene
CRM gir klubbene en unik mulighet til å holde kontroll på kunder og porteføljer i klubbenes markedsarbeid.
CRM (Customer Relationshop Management) betyr at man fokuserer på god kundebehandling ved å sette kundnene i fokus.
For toppfotballen betyr dette at kundeinformasjon om bedrifter og personer blir samlet på ett sted i klubbene. NTF har satt fokus på området for å bedre muligheten til kommunikasjon med kunden. En fellesløsning er innført for klubbene i Tippeligaen og noen klubber i OBOS-ligaen. Løsningen heter Lime Pro og ved et felles system vil det gi mindre sårbarhet i klubbene, bedre mulighet for kompetanseoverføring, gi bedre pris samt enklere og rimeligere og enklere integrasjoner mot andre felles systemer.
Positiv utvikling
I løpet av 2015 gikk CRM fra et prosjekt og over i en driftsfase for toppfotballen. Ekstern konsulent ble faset ut og Martin Ygre er ansatt med ansvaret for å gjøre klubbene enda mer profesjonelle i kundearbeidet.
Her er potensialet stort. NTF arbeider derfor med en tydelig strategi hvor kontinuerlig kompetanseheving av brukerne, utbedring av systemet og definering av konkrete nøkkeltall som mål for suksess står sentralt.
Martin Ygre, Markedssjef i Norsk Toppfotball
Han forteller at det har vært en god utvikling i 2015. Antallet privatpersoner i databasen er økt med 25% og bedrifter med 14%.
Målet fremover er å få mulighet til å kommunisere med en stor andel av dem som følger klubbene på sosiale medier.
- Her er potensialet stort, sier Ygre.
I 2016 vil NTF ha mer fokus på bedriftssiden i tillegg til å arbeide mer systematisk med opplæring og kompetanseoverføring. Ofte er den store utfordringen etter innføring å få den enkelte til å ta dette i bruk. NTF arbeider derfor med en tydelig strategi hvor kontinuerlig kompetanseheving av brukerne, utbedring av systemet og definering av konkrete nøkkeltall som mål for suksess står sentralt.
- Et godt verktøy
CRM-systemet har vært en befrielse, skryter markedssjef i Saprsborg 08, Tommy Widlund
Sarpsborg 08 er en av klubbene som har tatt i bruk systemet. Markedssjef i klubben, Tommy Widlund, er veldig fornøyd med reisen så langt.
- Vi har gått bort fra å bruke diverse Excel-ark for å holde styr på kunder og salg. Vi har nå bedre kontroll på både kundene og porteføljene våre. Vi har også en mye bedre oversikt over salgene og produktene våre. CRM-systemet har derfor vært en befrielse, skryter Widlund.
Markedssjef forteller videre at programmet Lime Pro har bidratt til å skape en bedre teamfølelse i markedsavdelingen. Løsningen gjør at vi alle har kontroll og ser hvordan tallene utvikler seg fra uke til uke.
Når vi lurer på om de synes at det har vært utfordrende å gå over til det nye systemet så er svaret:
-Nei, egentlig ikke. Lime Pro i seg selv er ganske logisk satt opp, men det er mange måter å benytte det på. Man kan jo definere den informasjonen man vil her, så det er viktig å finne et balansepunkt på hva man egentlig trenger og kommer til å bruke. Man må bare være litt nysgjerrig, få litt veiledning underveis, og prøve seg frem. Det har gått strålende hos oss.
Fordelene med et felles økonomisystem
- Mulighet til å strukturere opp salgsjobben i markedsavdelingen betydelig. Det er viktig for å skape bedre kunderelasjoner og derigjennom høyere inntekter og en mer forutsigbar og ryddig økonomi.
- Klubben blir mindre sårbare ved utskiftinger fordi alt salg, informasjon og registrering er gjort på et sted
- En kundebase i klubben, med vanntette skott mellom klubbene
- En felles løsning skaper stordriftsfordeler ved f.eks. integrasjoner
- I fotballen er markedsarbeidet på tvers av klubbene veldig åpent. Ved at alle klubbene benytter samme CRM-løsning gir den gode samarbeids og delingsånden utslag i at fungerende metodikk og best practise raskt sprer seg.