Salgshopp i sesongkortsalget i Eliteserien
Flere klubber i Eliteserien har allerede passert fjorårets sesongkortsalg. Pressemelding
Rosenborg, Brann, Vålerenga og Bodø/Glimt har allerede passert fjorårets sesongkortsalg med god margin.
Totalt har de fire klubbene solgt litt over 21.000 sesongkort. Størst økning av alle har Tromsø som med 1.050 sesongkort har doblet salget fra i fjor. Brann og Bodø/Glimt har solgt henholdsvis 5.500 og 4.400 sesongkort. Det er en økning på 30 prosent sammenlignet med fjoråret. Rosenborg leder salget.
Flere klubber har skrudd opp salgsmålene basert på salget
-Bodø/Glimt har aldri solgt så mange sesongkort og det er veldig gøy å registrere interessen for laget, sier Ørjan Heldal, kommersiell leder i Bodø/Glimt.
To måneder før sesongstart har Eliteserien-klubbene til sammen solgt 46.300 sesongkort. Norsk Toppfotball (NTF) tror klubbene vil passere 55.000 sesongkort.
– Det tror jeg absolutt. Og det er veldig gøy å se at vi allerede er i ferd med å passere fjoråret, med to måneder igjen til seriestart, sier Pål Breen, kommersiell leder i Norsk Toppfotball.
Norsk Toppfotball mener vi nå ser resultatet av målrettet markedsarbeid, en langsiktig satsing på spillerutvikling og sterke resultater av norske klubber i Europa.
– Interessen for norsk fotball er økende. Vi har lag som markerer seg i Europa-cupene og flere spillere som presterer på toppnivå i de største utenlandske ligaene. Dermed har både det norske publikum og europeiske klubber øynene på norsk fotball, sier Breen.
I tillegg til økt sesongkortsalg, økte også salgssummen på norske spillere som går til utlandet til et rekordhøyt nivå i januar-vinduet.
NTF mener utviklingen skyldes et bedre arbeid i norsk fotball; I krets, forbund og en langsiktig strategisk satsing på utviklingsarbeidet i toppklubbene.
– For vår del skjedde det noe veldig viktig i 2016. Klubbene vedtok å bruke 50 millioner kroner ekstra i året i et program kalt Akademiklassifisering. Det ble satt standarder og målekriterier. Fokus ble på spiller-og trenerutvikling i utviklingsmiljøene. Det har gitt resultater. På den tiden var det rundt 40 utdannede ungdomstrenere i klubbene. I dag er det i overkant av 250. Det er svært gledelig at man i et lite land som Norge har klart å løfte i lag. Det må vi fortsette med, for det gjør norsk fotball bedre, sier Leif Øverland, administrerende direktør i Norsk Toppfotball.
For mer informasjon, kontakt:
Pål Breen, kommersiell leder i Norsk Toppfotball: 90 55 37 56