Tippeligaen til Discovery fra 2017 til 2022
NFF og NTF har solgt medierettighetene for Tippeligaen og OBOS-ligaen til Discovery Networks, som får med seg VG på laget.
Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball har solgt medierettighetene for Tippeligaen og OBOS-ligaen til Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport. Med på laget er VG, som skal produsere daglige sportsnyheter for TV-huset, og som utvider sin dekning av norsk fotball gjennom uken. Medieavtalen er den største rettighetsavtalen i norsk idrettshistorie.
Tippeligaen og OBOS-ligaen vil fordeles på TV-kanalene Eurosport Norge og MAX, men et knippe storkamper vil også gå på hovedkanalen TVNorge. Samtlige kamper vil være tilgjengelige på strømmetjenesten Eurosport Player.
Dette er en milepæl og et historisk vendepunkt i vår sportssatsing og vi er stolte av å få vise Tippeligaen og OBOS-ligaen de neste seks årene
— Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks Norway,.
– Dette er en milepæl og et historisk vendepunkt i vår sportssatsing og vi er stolte av å få vise Tippeligaen og OBOS-ligaen de neste seks årene, sier sjef for TVNorge og Discovery Networks Norway, Harald Strømme.
– Vår ambisjon er å gi mer fotball til folket, og gjøre norsk fotball mer tilgjengelig. Det skal vi få til, i godt samarbeid med de norske TV-distributørene. Sammen med VG og hele Fotball-Norge, inklusive klubber og supportere, skal vi løfte interessen og engasjementet for norsk toppfotball. Dette blir i det hele tatt et prosjekt i samarbeidets ånd, sier Strømme.
UNICEF er signaturpartner med Discovery, og sammen med fotballen og VG jobbes det nå med en årlig innsamlingsaksjon i forbindelse med et av fotballens store arrangementer.
Skal løfte interessen rundt Tippeligaen
Den nye avtalen innebærer at VG skal samarbeide med Discovery om den redaksjonelle dekningen av fotballen. Planen er at VG skal lage daglige sportsnyheter på nett og TV alle
Dette synes vi det er moro å få være en del av. Med VGs digitale kraft og Discoverys TV-kraft er jeg overbevist om at vi skal klare å løfte interessen rundt norsk toppfotball i årene som kommer
— Torry Pedersen, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG
VG-sjef Torry Pedersen er begeistret for alliansen mellom de to norske medie-selskapene.
– Dette synes vi det er moro å få være en del av. Med VGs digitale kraft og Discoverys TV-kraft er jeg overbevist om at vi skal klare å løfte interessen rundt norsk toppfotball i årene som kommer. Det er Discovery som er rettighetshaver. For vår del betyr denne alliansen at vi kan utvide vår dekning av norsk fotball. Vi får tilgang på innhold som blir svært viktig for den digitale satsingen vår, sier Torry Pedersen, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i VG.
God avtale for norsk fotball
– Jeg er på vegne av klubbene stolt over interessen for norsk toppfotball. Vi styrker søndag som kampdag med 6 av 8 kamper, og det blir en vesentlig større forutsigbarhet på kamptidspunkter. Det har vært viktig for å fylle stadionene. I tillegg er jeg fornøyd med at
Jeg er på vegne av klubbene stolt over interessen for norsk toppfotball
— Leif Øverland - administrerende direktør i Norsk Toppfotball
Også fotballpresident Yngve Hallén og generalsekretær i NFF, Kjetil Siem, er fornøyde med den nye avtalen.
– Vi har allerede et godt samarbeid med Discovery om landslagsrettighetene, og det faktum at de har kjøpt rettighetene til fire OL viser at de satser tungt på sport. Gjennom forhandlingene har Discovery sammen med samarbeidspartneren VG vært fremoverlente. Jeg er overbevist om at dette blir en god avtale for norsk fotball, sier fotballpresident Yngve Hallén.
– Dette er en historisk dag for norsk fotball. Vi har signert den største avtalen i vår historie. Det gir norsk fotball endelig god økonomisk forutsigbarhet i et lengre perspektiv og dermed også forbedret handlingsrom og fokus på utvikling de neste seks årene. Partnerskapet mellom Discovery og VG vil promotere norsk fotball bredt på daglig basis. Medievanene er i rask endring, og denne avtalen er fremtidsrettet og godt designet for å møte disse endringene, sier generalsekretær i NFF, Kjetil Siem.
En referansegruppe bestående av representanter for seks toppfotballklubber har blitt konsultert underveis i prosessen. Tilbakemeldingen fra klubbene er god.
– Det føles litt uvant at TV 2 ikke lenger blir vår hovedpartner på TV etter neste sesong, men etter å ha sett planene til Discovery og økonomien som ligger i avtalen, er jeg positiv. Samarbeidet med VG – som er den største digitale aktøren i Norge – vil gi norsk toppfotball daglig eksponering på alle flater. Det, sammenholdt med langsiktige gode økonomiske rammer, gjør dette til en god avtale for klubbene, sier Henrik Hoff, administrerende direktør i Aalesunds FK.
Supporterne har hele tiden vært opptatt av å styrke hovedrunden søndag og få en bedre forutsigbarhet på kamptidspunkter.
– Vi har fått en styrket hovedrunde, det har vi ønsket oss veldig. Vi har 6 av 8 kamper på søndag, hvorav 5 i hovedrunden klokken 18. Supporterne vil aldri ønske seg en mandagskamp, men dette er også det eneste vi ikke har grunn til å være fornøyde med her. Dette er, slik jeg ser det, det beste av de realistiske alternativene. Det er flere ting å glede seg over, blant annet en betydelig bedre forutsigbarhet både med tanke på frist for beramming av kamper, begrensning for flyttinger, og styrket hovedrunde. Jeg føler supporterne har blitt gjennomgående inkludert i hele prosessen, sier talsperson for Supporteralliansen, Bjørnar Posse Sandboe.